انسانها علاقه مند به بازی در حوزه های مختلف هستند و همیشه به دنبال فعالیت های هیجان انگیز بوده اند.
برای جذب افراد در امور مختلف میتوان با طراحی یک بازی مناسب، آنها را جذب اهداف مورد نظر خود کنیم.
گیمیفیکیشن یا بازیسازی در فضای آنلاین به مجموعه کارهای برنامه ریزی شده و از پیش تعیین شده از سوی شما گفته میشود که کاربر را مجاب میکند تا در جهت مقاصد شما و کسب و کارتان حرکت نماید. این فعالیت در حالیست که احتمالا کاربر علاوه براینکه خودش به فعالیت پرداخته، دوستان خود را نیز به این فعالیت دعوت می کند.
گیمیفیکیشن زیرمجموعه ای از طراحی رفتار یا همان behavior design است.
جالب است بدانید همین لایک شدن عکسها، قابلیت کامنت گذاری و حتی share کردن در شبکه های اجتماعی نوعی گیمیفیکیشن محسوب میشود. چراکه تحقیقات نشان داده شمار زیادی از کلیکهای کاربران در شبکه های اجتماعی به خاطر درج محتوای جدید نبوده و به خاطر بررسی تعداد لایک یا امتیازات بوده است.
یکی از مثالهای موفق گیمیفیکیشن در شبکه های اجتماعی رامیتوان چالش آب یخ نام برد. در این چالش نه تنها خود فرد درگیر یک بازی میشود، بلکه دوستان خود را برای ورود و ادامه تشویق میکند