این روزا همه کسایی که کسب و کاری دارن، رو به توسعه تجارت خود از طریق اینترنت یا همون e-commerce آوردن. خوب این یعنی چی؟ یعنی این که اگر یک کسب و کار محلی در منطقه خودش رونق داره، اگر چشم و گوش بسته وارد دنیای آی تی بشه، به راحتی شکست می خوره. چون رقبای بسیاری هستن که با تکنینک های تجارت الکترونیک آشنا هستن و توسعه وب سایتشون رو اصولی انجام می دن و در نتیجه مشتری های آنلاین بیشتری هم دارن.
حالا من قصدم این نیست که اینجا شروع به بحث کردن در رابطه با SEO (search engine optimization) یا حتی SEM (search engine marketing) کنم. فقط 7 نکته ساده که هر وب سایتی باید داشته باشه رو با هم مرور می کنیم.
1- نمایش دکمه هدف در ابتدایی ترین صفحه و در بالاترین قسمت آن
دکمه هدف ( call to action (CTA))، لینکیه که بازدید کننده شما رو به صفحه ای که هدف اصلی شما از ایجاد وب سایت هستش، راهنمایی می کنه. بنابراین هدفی که از راه اندازی سایتتون داشتید رو مشخص کنید و لینکی رو در ابتدایی ترین صفحه سایتتون در بالاترین قسمتش قرار بدید. هدف شما از ایجاد سایت چی بوده؟ کسب مشتری بیشتر، ثبت نام بازدید کننده ها، نمایش محصولاتتون یا چی؟
این عکس یه نمونه خوب برای نمایش دکمه هدف هستش.
2- صفحه درباره ما داشته باشین
آره! باور کنید که اگر یکم درباره اهدافتون با بازدیدکننده هاتون بگید حس اعتماد بسیار بالایی برای اون ها ایجاد می کنید. از فعالیت هاتون بگید، از سوابقتون و تجربیاتتون، این که اصلاً چی شده که این سایت رو راه اندازی کردید.
یادتون باشه که زیاده گویی نکنید، فقط خیلی مختصر و مفید اعتماد مشتری هاتون رو جلب کنید.
3- صفحه ارتباط با ما رو هیچ وقت فراموش نکنید
اگر شما یک سایت فروشگاهی دارید، مطمئناً بازدیدکننده هاتون رو مجبور می کنید که برای خرید ابتدا به عضویت سایت شما دربیان. صفحه ارتباط با ما، به بازدید کننده هاتون این امکان رو میده که بدون درگیری با فرایند شاید طولانی ثبت نام با مدیران سایت در ارتباط باشن و در نهایت ازین ارتباط بتونن به سایت شما اعتماد کنن.
فراموش نکنید که فرم ارتباط با مایی که می سازین خیلی ساده باشده و فقط داده هایی مثل ایمیل و پیام رو از بازدید کننده به عنوان ورودی بگیره، که همان فرایند ثبت پیام سریع باشه، و هم شما در آینده بتونید به یک طریقی به بازدیده کننده هاتون دسترسی داشته باشید.
4- سایتتون رو واکنش گرا (responsive) طراحی کنید
این نکته رو هم که دیگه همه می دونید. این روزا با اومدن گوشی های هوشمند، بخش بزرگی از وب گردی ها از طریق همین گوشی های کوچولو با صفحه نمایش های کوچیک انجام میشه. پس اگه سایت شما نمایش خوبی توی این اندازه ها نداشته باشه، مطمئن باشید که بخش قابل توجهی از بازدید کننده های خودتون رو که می تونستن مشتری های شما باشن رو از دست دادید. همیشه که سایز بزرگ خوب نیست!
5- برای بخش های مختلف ساییتون لینکی داشته باشید
اگر سایت شما بخش های مختلفی داره، حتماً برای هر بخش در دم دست ترین قسمت سایتتون لینکی رو قرار بدید. معمولاً بهترین جا برای لینک به بخش های اصلی و مهم سایت، نوار لینک یا همون navigation bar هستش. این قسمت رو سعی کنید در سرتاسر سایتتون همیشه در دسترس بازدید کننده قرار بدید تا بخش ها و امکانات مختلف سایتتون رو همه ببینن.
6- زمان بارگذاری سایت رو کاهش بدید
طبق بررسی هایی که سایت Hosting Facts انجام داده، " 1 ثانیه تأخیر در باگذاری سایت شما باعث میشه که 7% از دسترسی به اهدافی که برای سایتتون در نظر گرفتین دور بشید و اگر این تأخیر به 3 ثانیه برسه تقریباً 40% مشتری های خودتون رو از دست میدید ". به همین سادگی!
بنابراین سعی کنید با به روز رسانی مداوم سایت و استفاده از تکنولوژی های به روز طراحی سایت، زمان بارگذاری سایتتون رو تا اونجایی که می تونید کاهش بدید.
7- مطالب مرتبط در سایت به مشتری ها عرضه کنید
این که مطالب عرضه شده با سایتی که بازدید کننده می بینه مطابق با اهدافش باشه، تأثیر بالایی در رضایت بازدید کننده از سایت داره و احتمال این که شخص بازدید کننده در سایت بمونه و بقیه قسمت های سایت رو هم بررسی کنه و در نهایت به عضویت سایت دربیاد و مشتری شما بشه رو بالا می بره.
بنابراین نمایش محتوای خوب، با کیفیت و مرتبط با اهدف مشتری مهم ترین نکته ای که باید صاحبان کسب و کار بهش توجه داشته باشن.
یادمون باشه که در دنیای رقابتی امرو، کسایی برنده هستن که با هدف و با دانش تلاش می کنن، نه این که بیشتر تلاش می کنن.