*این مقاله بر اساس نوشته ماری سوئیفت که در سال میلادی 2011 در سایت Financial Planning منتشر شده ترجمه و آماده شده است.
استراتژی 3M براساس سه اصل استوار است که تمامی افرادی که در حوزه بازاریابی ( در بخش ارائه خدمات و یا فروش و بازاریابی محصولات) فعال هستند می بایست برای گرفتن بهترین پاسخ به اولویت های آن دقت کنند.
سه اصل کلیدی استراتژی 3M یا (The Big 3M)
- Market
- Message
- Mediums/Materials
در ادامه هر کدام از این موارد به اختصار شرح داده خواهد شد که برای هر سرویس می بایست یک استراتژی 3M جدید تنظیم گردد.
- Market
سوال اولی که در این اصل مطرح می شود و باید پاسخ محکمی برای آن وجود داشته باشد این است که برای چه گروهی از مشتریان قرار است این سرویس و یا محصول شما ارائه گردد؟ و چرا این گروه را هدف قرارداده اید؟ اینکه چه گروهی قرار است مخاطب شما باشند و چه محصولی قرار است برای آنان ارائه گردد مهمترین مسئله این استراتژی است که حتما باید به صورت مستند نوشته شود .
در این مرحله قدم دوم این است که مشتری ایده آل خود را با مشخصاتی همچون نام گروه مخاطب، مشخصه های خاص (قابل تشخیص)، اندازه کسب و کارشان بر اساس سهم بازارشان و یا ارزش برندشان، منطقه جغرافیایی فعالیتشان، نحوه ارزش آفرینی آنها ( ایده پول ساز کسب و کارشان)، نیاز های آنها، چالش های احتمالی آنها و اهداف بلند مدتشان ترسیم کنید.
با استفاده از سبک کسب و کار مخاطبین هدف و برداشت های ذکر شده از مشتری ایده آل، هدف خود به نوعی برنامه ریزی کنید تا بتوانید با ارئه سرویس / محصول خود نقشی چشمگیری در موفقیت کسب و کار مخاطبین ایفا کنید( به نوعی ارزش آفرینی کنید).
- Message
در این بخش ارائه خدمت، سرویس و یا محصول را پیام می نامیم. سوالی اصلی ای که در این مقطع مطرح می شود این است که پیامی که ارائه می دهید چه ارزش منحصر به فردی می آفریند ؟! آن را به صورت مفید و کاربردی همراه با ویژگی های آن با توجه به ویژگی های مخاطب ایده آل خود شرح دهید. تلاش کنید که پیام شما نو آوری داشته باشد و آن را به صورت هدفمند خلق کنید همچنین به این نکته توجه داشته باشید که پیام شما می بایست نسبت به رقبا وجه تمایز قابل توجهی داشته باشد و سعی کنید خاصیت منحصر به فرد بودن را رعایت کنید.
- Mediums/Materials
این بخش با این سوال شروع می شود که شما قرار است با چه روشی به سراغ مشتریان ایده آل خود بروید؟! انتخاب صحیح این کانال (روش) می تواند نقش بسیار پر رنگی در موفقیت و یا شکست استراتژِی بازاریابی شما داشته باشد. به عنوان مثال می توانید از روش هایی مانند شبکه سازی، پیشنهاد افراد تاثیر گذار، تبلیغات هدفمند، تهاتر با دیگران، ایمیل مارکتینگ، تماس سرد، حضور موثر در رویداد های متفاوت، مارکتینگ، تولید محتوای هدفمند، حضور در رسانه ها به عنوان ریپورتاژ آگهی و… استفاده کنید، فقط این موضوع را باید مد نظر شما باشد که بتوانید در انتهای طرح بازاریابی خود بازدهی هر کدام از این کانال ها را بسنجید و در تدوین استراتژی های جدید از کانال هایی که بازدهی مطلوب داشته جهت انتشار ئیام خود برای بازار هدف مورد نظر خود استفاده کنید .