امروز: ۰۲ آذر ۱۴۰۳
در مسیر توسعه فردی و سازمانی
اشتراک دانش زهرا شارع » بازاریابی افراد تاثیرگذار یا Influence Marketing چیست؟ (۱۳۹۶/۳/۲۰)
تایید شده

انجام امور بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار (Influencer) یا همان افرادی که میان مردم محبوبیت دارند را بازاریابی افراد تاثیرگذار می‌نامند.



در بازاریابی افراد تاثیرگذار بازاریاب بجای بازاریابی مستقیم برای گروهی از مشتریان خود، با فرد تاثیرگذار وارد معامله میشود و فرد تاثیر گذار برای انتشار پیام برند اقدام میکند.


افراد تاثیر گذار صرفا افراد مشهور نیستند، Influencerها افرادی هستند که توصیه آنها برای دنبال کنندگانشان مورد تایید است. فرد تاثیرگذار هر فردی در هر جامعه ای میتواند باشد، این فرد تخصص یا شهرت خاصی دارد یا به عبارتی جامعه ای از دنبال کنندگان را داراست.


چند مثال از بازاریابی از طریق افراد تاثیر گذار توسط برندها:


حضور خواننده و آهنگ ساز معروف، زانیار در تبلیغات و برند سازی شرکت سان استار


 



حضور بهرام رادان در تبلیغات و برند سازی نوین چرم


 


 


معرفی برندهای مختلف توسط کریستانو رونالدو





چگونه بازاریابی افراد تاثیرگذار را در کمپین های شبکه های اجتماعی خود شروع کنیم؟


معمولا افراد سرشناس در شبکه های اجتماعی،وبلاگ یا وب سایت خود دنبال کنندگان بالایی دارند. همانگونه که گفته شد این افراد صرفا افراد مشهور نیستند و ممکن است دارای تخصص خاصی باشند یا جذابیت های موثری دارند.


یک فرد تاثیرگذار می‌تواند از طریق پست گذاری در شبکه های اجتماعی خود یا وبلاگش به مخاطبان شما دسترسی داشته باشند.


نکته قابل توجه این است که مخاطبان شما به صورت داوطلبانه و از روی علاقه فرد تاثیرگذار را دنبال میکنند.


 


حال چگونه می‌توانید یک کمپین تبلیغاتی را با کمک یک فرد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی طراحی کنید؟


کمپین بازاریابی (Marketing campaign) یعنی آگاه کردن مخاطبان در مورد محصول یا خدمت از طریق رسانه های مختلف. کمپین های بازاریابی مختص تبلیغات نیستند و ممکن است تبلیغات توصیه ای و تکنیک های تعاملی دیگری باشند.


هدف کمپین


پیش از هر اقدامی هدف کمپین خود را مشخص کنید تا براساس آن برنامه ریزی کنید.


طراحی استراتژی


هر بازاریابی موفق نیازمند برنامه ریزی، زمانبندی و روش کار مناسب است. برای کمپین بازاریابی خود راهبرد مدونی طراحی و تدوین کنید.


شناسایی مخاطبان


شناسایی مخاطبان باعث شناخت علایق، سلایق و نیازهای آنها میشود. شناخت مخاطب منجر به شناخت جوامعی که مخاطب در آن حضور دارد نیز می‌گردد.


فرض کنید برای یک مزون لباس که فروشی در سطح کشور دارد قصد ایجاد کمپین تبلیغاتی دارید، بانوان ایرانی بازارهدف این مزون لباس هستند. یک بانوی ایرانی در کدام شبکه اجتماعی بیشتر حضور دارد؟


شناسایی فرد تاثیرگذار مناسب


فرد تاثیر گذار فردی است که به بازار هدف شما دسترسی دارد. اگر مخاطبان را به درستی بشناسید می‌توانید فرد تاثیرگذار مناسب همان مخاطبان را پیدا کنید.


به عنوان مثال اگر میخواهید کمپین تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید ومخاطبان شما در شبکه اجتماعی اینستاگرام حضور دارند و عموما علاقه‌مند به پیج های بازیگران تئاتر هستند، میتوانید فرد تاثیر گذار کمپین خود را از میان بازیگران محبوب تئاتر انتخاب کنید که در اینستاگرام دنبال کنندگان زیادی دارند.


تولید محتوای مفید و موثر


برای ایجاد محبوبیت در کمپین تبلیغاتی و  جذب مخاطب به آن باید محتوای جذاب و مفید ارائه دهید.


تولید محتوا بخش مهمی از فرآیند بازاریابی درونی (Inbound Marketing) است و لازم است روی کیفیت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید


 


بررسی و آنالیز


در طول کمپین تبلیغاتی خود باید به صورت مرتب از روند کار فیدبک بگیرید و بررسی کنید تا اگر نیاز به تغییر در محتوا یا روند کار دارید به سرعت برای آن برنامه ریزی لازم را اجرایی کنید.


 


83408_influencer.jpg

محتوای آخرین دربهای گشوده شده
  • یک باک بنزین 206 معادل 75000 ت بوسیله کلیدک
  • 45000 تومان وجه نقد رایج مملکت بوسیله کلیدک
  • بن خرید یک عدد پیتزا American معادل 35ت بوسیله کلیدک
  • دو عدد  کارت سبز بوسیله کلیدک
  • دو روز ناهار میهمان شرکت به انتخاب خودتان معادل هر نهار ۳۰ ت بوسیله کلیدک
  • بن خرید یک عدد پیتزا American معادل 35ت بوسیله کلیدک
  • بن خرید یک عدد پیتزا American معادل 35ت بوسیله کلیدک
  • 45000 تومان وجه نقد رایج مملکت بوسیله کلیدک
ارسال درخواست دوره یا محتوای آموزشی