حتما تا کنون با تعداد زیادی از مشتریانی که از سایر شرکت ها نارضایتی داشته اند و به همین دلیل به ما رجوع کرده اند مواجه شده اید. دلایل این نارضایتی چیست و چگونه می توان درصد آن را کاهش داد؟
راهکارهای برقراری ارتباط موثر با مشتری :
- ارتباط برقرار کنید، مکالمه ایجاد کنید
- هدف از برقراری ارتباط صرفا دریافت اطلاعات فنی از مشتری نیست و نباید این حس به مشتری نیز القا شود، هدف برقراری یک ارتباط صمیمانه کاری است که در ابتدای امر صرفا رضایت مشتری را فراهم آورده و سپس او را به سمت هدفش راهنمایی کنیم.
- مشتری را پیش بینی کنید
- بهتر است در ابتدای مکالمه تیپ شخصیتی مشتری را درک کنید تا در لحظات مناسب از مکالمه بتوانید از مثال ها،خبر ها و اطلاعات مرتبط در برقراری ارتباط استفاده کنید.
- هدف همیشه فروش نیست
- برای جلب رضایت مشتری همیشه نیاز نیست کالا یا خدماتی را به او فروخت بلکه شاید حضور موثر به عنوان یک مشاور برای مشتری خیلی ثمربخش تر باشد، سود ما همیشه در مسائل مالی خود و شرکت خلاصه نخواهد شد. برانگیخت حس اعتماد در مشتری اصلی ترین رکن است.
- حرف او را قطع نکنید
- ابتدا اجازه دهید مشتری مسائل و مشکلات خود را مطرح و کلیت طرح مورد درخواستش را عنوان کند، این امر باعث می شود که به مشتری القا کنیم براساس نیازهای او و طبق یک بررسی هرچند اجمالی راهکارهایی را معرفی میکنیم. از جانب یک مشتری قطع کردن حرف او اینگونه برداشت می شود که ما صرفا تلاش در فروش خدمات خود داریم و اصلا به خواسته های او اهمیتی نمی دهیم. حساعتماد از بین رفته و مشتری مردد خواهد شد و شاید حتی از ادامه مکالمه منصرف شود.
- مشتری زمان محدودی در اختیار دارد
- بنا به دلایل خیلی زیاد ممکن است مشتری درخواست های خود را بسیار عجولانه مطرح کند و توقع داشته باشد در لحظه به او پاسخ دهیم، ابتدا با لحنی کاملا آرام اما سریع به سوالات او پاسخ داده سپس او را متوجه حساسیت و عواقب ناشی از پاسخ دهی سریع را به او متذکر میشویم و به او اطمینان می دهیم که در کمترین زمان ممکن بهترین و دقیق ترین نتیجه را به او اطلاع خواهیم داد. ضمن این که از هیچگاه از سوالات منفی در صحبت های خود استفاده نکنید زیرا این امر مشتری را بیشتر سردرگم کرده و باعث می شود بر درخواست خود پافشاری کند.
- بیان اطلاعات فنی به ساده ترین حالت ممکن
- اگر نیاز هست مشتری را در جریان اطلاعات فنی و پروسه انجام کارش قرار بگیرد سعی کنید این اطلاعات را با ساده ترین بیان و در حتی شاید در قالب مقایسه و مثال های واضح به او منتقل کنید . اگر احساس می کنید شاید مشتری اط لحاظ فنی در سطح متوسط یا خوبی قراردارد از بیان خیلی ساده استفاده نکنید زیرا باعث میشود به حرف ها و مثال های شما بی توجه شود.
- واکنش های احساسی مشتری را جدی بگیرید
- در صورتی که متری با مشکلی مواجه است و به شما مراجعه می کند این را بدانید که مشکلات فنی که از حیطه دانش مشتری خارج است باعث می شود او را آزرده و درمانده کرده و نسبت به هرگونه ارائه توضیحات جانبی واکنش های احساسی نشان دهد. مشتری و عواقب مکالمه خود را پیش بینی کرده و با بیان این امر که حق را به او می دهید اما بهتر است با همکاری هم راهکاری برای رفع مشکلش پیدا کنید. پس او را در حل مشکلش شریک کنید تا باعث افزایش حس رضایتمندی او شده و خود را در انجام امرو فنی با شما شریک بداند.
- مشتری را در جریان قرار دهید
- بهتر است تا حد ممکن مشتری را در جریان رمند کار و پروژه اش قرار دهید. در این حالت مشتری احساس میکند شما بیشتر دوست او هستید تا صرفا یک فروشنده خدمات و سعی در کمک دارید نه فروش و سودآوری برای خود و شرکتتان. ضمن این که شاید با این امر مشتری بتواند راه مناسب تری برای حل مسئله خودش پیدا کند
- با مشتری بحث نکنید
- مشتری برای پیدا کردن راه حل نیاز به حمایت دارد پس بهتر است از پیش آمدن هرنوع بحثی ممانعت کرده و در صورتی که خود مشتری تلاش در مجادله دارد در کمال صبر و حوصله و با روی باز به سوالاتش پاسخ دهید