کوکاکولا، پپسی و چی بود اسمش؟
اسمش رویال کرون (Royal Crown)هست!
درشروع، هر بازار احتمالا یک روند انحصاری داره که محصول، توسط یک یا چند شرکت ارائه شده و نیاز های مشتری توسط سیاست های شرکت مدیریت، وعرضه کننده شرایط را تعیین می کند.
بسته به عوامل گوناگونی بعد از مدتی بازار دارای رقبای بی شمار با قابلیت های متعدد و متفاوت شده، احتمالا صد ها رقیب سعی در ترقی و زنده ماندن خواهند داشت و همگی سعی میکنند استراتژی انتخاب کنند که رقبا کمتر به آن توجه داشته اند.
فردا، دوئل، سر ظهر، بین دو رقیب اصلی
در زمان بلوغ و تکامل، بازار به سمت دو طرفه شدن متمایل میشه.
در دوربین Nikon و.Canon در برند ورزشی Nikeو.Adidas در خمیر دندون CrestوColgate.در خدمات دهنده موبایل Irancell و همراه اول.
در اکثر بازار های تکامل یافته بیش از 75 درصد سهم بازار بین دو رقیب اصلی به اشتراک گذاشته میشود.
سکوت و تزلزل
قبل از بلوغ شرایط میتونه به شکلی رقم بخوره که بنظر بیاد دو لاینه شدن شکل گرفته اما تکامل هنوز پابرجاست.
برای مثال در دهه هشتاد شرکتNintendo دارای سهم 75 درصدی از بازار بازی های ویدئویی و بقیه بینNEC وSega به اشتراک گذاشته میشد.
حال Nintendo سعی در رقابت بین دوئل Microsoft Xbox و Sony Playstaion را دارد که هر روز با کمبود فضای بیشتر و بیشتر مواجه و احتمالا بزودی باید با این رقیب دیرینه هم خداحافظی کرد.
هفت تیر رو بیارم یا نه؟؟
شاید پیش خودتون فکر کنید برای مثال در هاستینگ؛ هاستیران، برتینا، پارس هاست، میهن وب هاست و... در کنار ایران سرور همگی در صحنه حاضر و رقبای اصلی به حساب میان اما برای nikon فقط canon برای شکست دادن وجود داره.
این به تازه بودن بازار و خدمات این شرکت برمیگرده...یک داستان از ماشین ها، آمریکا و دهه 00 در صنعت ماشین:
بین سال 1904 تا 1914، 531 شرکت ماشین سازی شکل گرفت و 346 تای اون ها ناپدید شدند!!!!
تا 1927 این عدد به 44 رسیده بود و در حال حاضر Ford و (General Motors(Chevrolet,Opel,GMC یکه تاز ماشین سازی آمریکا هر دو جزئی از اون 531 شرکت هستند و تنها شرکت باقی مونده از اون سال ها کرایسلر (Chrysler) هست که بخاطر نبودن در دوئل اصلی علی رغم داشتن زیر برند های قوی مثل Jeep ,Dodge ,Fiatاز رقبا عقب افتاده.
پس پٌرش کنم!؟؟
به خودمون برمیگرده...
بزودی با تکامل بازار شرایط این چنین می شود، آیا جزو دوئلر ها هستیم یا جزو تماشاچی ها؟
کجای رقابت قرار میگیریم؟ اونجا که به 1 درصد سهم هم بسنده کردیم یا اصلا محو شدیم؟
آیا قراره در آینده بگیم در Ford بودیم یا در Rainier (یکی از همون 346 شرکت، اطلاعات بیشتر در لینک زیر)
https://en.wikipedia.org/wiki/Rainier_Motor_Car_Company
در General Motors بودیم یا در Elmore (یکی دیگه از همون 346 شرکت، اطلاعات بیشتر در لینک زیر)
(https%3A/en.wikipedia.org/wiki/Elmore_(automobile
در Chevrolet بودیم یا در Welch (باز هم از همون 346 شرکت، ویکی پدیا نداره!!)
در ایران سرور بودیم یا در ایران سرور؟ ...
...
در گرین وب بودیم با در گرین وب؟ ...
...
جایگاه ما در حال نوشته شدن است و تاریخ در حال رقم خوردن
.
میتونیم اولین گزینه مطرح شده در ذهن خریدار باشیم؛
با بیشترین سهم بازار؛
با مطرح ترین برند حوزه کاری؛
با بالاترین امکانات؛
پس چه کسی بازی رو به نفع خودش تغییر میده؟
به آینده خویش بنگر، به رستاخیز به پا خواسته، به مضمون نام روی تاریخچه
.
.
.
مقاله اختصاصی