شعار رسمي گوگل « شرارت ممنوع است» که به « هرگز بد نباشید» هم معنی می شود. هدف اعلام شده از طرف بنیان گزاران گوگل "لري و سرگئي" عبارت است از: " سامان دادن تمامي اطلاعات دنيا".
"Google's mission is to organize the world's information and make it universally accessible and useful".
يعني گوگل مي خواهد تمام اطلاعات موجود در دنيا را ساماندهي كند، و آن را در دسترس همه جهانيان قرار دهد Google.
وقتي خدمات، سرويس ها، قابليت ها، تصميمات و...ارائه شده توسط مدیران گوگل را در سال هاي اخير مرور مي كنيم و آنها را در كنار عبارت شعار عنوان شده در فوق قرار مي دهيم، خيلي چيزها برايمان روشن تر مي شود. حال بحث این است که شرکت گوگل که به دنبال برتری بوده و به آن نیز دست یافته است با کارکنان دانش محور خود چگونه برخورد می کند. شاید دور از موضوع مدیریت دانش هم نباشد که نگاهی به اصول کلیدی گوگل بیاندازیم.
11 اصل كليدي گوگل براي استفاده هرچه بهتر از كاركنان دانش محور است:
- گروهي استخدام كنيد:
كسي كه براي استخدام شدن به گوگل می آيد، حداقل با 6 نفر مصاحبه می کند كه اين نفرات از بين كادر مديران و همین طور همكاران بالقوه داوطلب انتخاب مي شوند. اينجا نظر و عقيده همه در نظر گرفته مي شود و اين فرآيند استخدام را عادلانه تر مي كند. درست است كه كار بيشتر طول می كشد اما ارزشش را دارد. اگر آدم هاي بزرگي را استخدام كنيد و نظرشان را در استخدام بقيه بپرسيد، مسلم است كه آدم هاي بزرگ بيشتري نصيب تان می شود.
- به فكر تك تك نيازهايشان باشيد:
به قول دراكر هدف اصلي برداشتن همه موانع از سر راه كاركنان دانش محور است. در گوگل تنها این وسايل و لوازم كار نیستند که مهیا هستند بلکه غذاخوري هاي درجه يك، سالن هاي ورزش، لباسشويي، ماساژور، آرايشگاه، كارواش، خشكشويي، سرويس هاي رفت وآمد و خلاصه هر چيزي كه يك كارمند سخت كوش ممكن است به آن احتياج پيدا كند، حاضر است.
- بايد حقيقت را پذيرفت:
برنامه نويس مي خواهد برنامه بنويسد، نمي خواهد رخت هايش را بشويد، پس بهتر است كاري كنيد كه بدون نگراني هر دو را بتواند انجام بدهد.
- كنار هم جمع شان كنيد:
تقريباً تمام پروژ ه هاي گوگل، كارهاي تيمي است و تيم ها بايد با هم در رابطه باشند. بهترين راه براي ساده كردن اين ارتباط اين است كه اعضا تيم را در چند متري همديگر بنشانيد. در گوگل تقريباً هيچ كس دفتر كار اختصاصي ندارد. به اين ترتيب وقتي يك برنامه نويس مي خواهد با همكارانش مشورت كند، دسترسي، آني و بلافاصله است. بدون تلفن، بدون ايميل و بدون انتظار براي جواب. حتي مديرعامل گوگل هم تا چند ماه دفتر اشتراكي داشت و به قول مدیر گوگل: " نشستن كنار يك كارمند دانش محور، تجربه آموزشي فوق العاده اي بود."
- هماهنگي را آسان كنيد:
چون اينجا همه اعضا يك تيم در چند قدمي هم قرار دارند، هماهنگي پروژ ه ها كار به نسبت آساني است. علاوه بر مجاورت فيزيكي، سر گروه با کارمندان مربوطه، هفته اي يك ايميل كوچك به بقيه اعضا گروهش مي زند و آنها را از كارهايي كه در هفته گذشته كرده است باخبر مي كند. در چنين محيطي، تعقيب روند كار و انجام هماهنگي ها بسيار آسا ن تر است.
- محصول تان را مصرف كنيد:
كاركنان گوگل، به طور گسترده از ابزارها و محصولات شركت شان استفاده مي كنند. تقريباً تمامي پروژه ها و فعالیت هاي گوگل، يك صفحه وب داخلي دارد كه در اختيار اعضا تيم پروژه است. ساير ابزارهاي مديريت اطلاعات هم در گوگل به وفور استفاده مي شود. اين است كه Gmail چندین ماه به صورت آزمایشی در خود شرکت، مورد استفاده قرار می گرفت. Gmail به گونه ای توسعه پیدا کند که با توجه به نیاز سازمان ها به ایمیل به عنوان یک ابزار مهم ارتباطات داخلی، ارتقا پيدا كرد و توانست نيازهاي سخت گير ترين مشتریان را تأمین نماید. مشتری هایی كه به نوعی همان كاركنان دانش محور بودند.
- خلاقيت را تشويق كنيد:
مهندسان گوگل مي توانند تا 20 درصد از وقت شان را صرف پروژه هاي شخصي كنند. البته پروژه بايد تصويب شود و هميشه هم چيز مفيدي از آب در نمي آيد، اما ما نمي خواهيم جلوي خلاقيت آدم هاي خلاق را بگيريم.
يكي از سلاح هاي نه چندان سري گوگل یک صندوق پيشنهادات مجازي كه مرتباً با نام « فهرست ايده ها» و از طریق ايميل بين كاركنان رد و بدل مي شود و هركس مي تواند ايده هايش درباره چيزهاي مختلف - از فرآيند پارك ماشين در شركت گرفته تا محصول بعدي گوگل - را در آن بنويسد. نرم افزار صندوق، به همه اجازه مي دهد كه درباره ايده ها، نظر يا امتياز بدهند و به اين ترتيب بهترين ايده ها به صدر فهرست می آيد.
- بکوشيد به اتفاق نظر برسيد:
در اسطوره شناسي مدرن شركت ها، كسي كه به تنهايي تصميم مي گيرد، قهرمان است. اما گوگل همان ضرب المثل قديمي را كه مي گويد: «چند نفر بيشتر از يك نفر مي فهمند» را ارجح دانسته است. مدير، گردآورنده ديدگاه هاست نه ديكتاتور در تصميم ها. رسيدن به اتفاق نظر، گاهي خيلي طول مي كشد اما هميشه تيمي متعهد تر و تصميم هايي بهتر به دست مي دهد.
- شرور نباشيد:
درباره اين جمله- كه شعار گوگل است- گوگل سعي کرده است، مخصوصاً در رده های مدیریت با این شعار زندگی کند. در گوگل هم مثل همه شركت هاي ديگر، آدم ها ديدگاه هاي شخصي شان را دوست دارند اما بر خلاف تمرين هاي مديريتي بعضي از شركت هاي معروف، در گوگل كسي صندلي پرت نمي كند. (كنايه از اتفاقي است كه در مايكرو سافت افتاد). هدف گوگل، رسيدن به جوي از احترام و بردباري است نه شركتي پر از بله قربان گو.
- از اطلاعات استفاده كنيد:
در گوگل، تقريباً هر تصميم بر اساس تحليل هاي محاسباتی، گرفته مي شود. در گوگل سيستم هايي براي مديريت اطلاعات هست و تحليل گراني كه در ميان اين داده ها غوطه مي خورند و براي به روز نگهداشتن سازمان، روند تغييرات همه چيز را نشان مي دهند. ضمناً غير از اين، در هر بخشي از بازار كه گوگل درگير آن است يك تابلوي آنلاين دارد كه موقعيت سازمان را در بازار نمايش مي دهد.
- ارتباطات مؤثر داشته باشيد:
جمعه هر هفته يك گرد همايي همگاني در گوگل برقرار است شامل اعلام اطلاعيه ها، معرفي اعضا جديد، پرسش و پاسخ و البته خوردني و نوشيدنی. چنين جلساتي، مديران و كاركنان دانش محور را در تماس و ارتباط با يكديگر قرار مي دهد. در مقابل پخش و انتقال گسترده اطلاعات در درون گوگل، نشت اطلاعات به بيرون تاكنون بسيار كم بوده است. بر عكس خيلي ها كه فكر مي كنند به كارمند وفادار بايد اعتماد كرد، گوگل معتقد است كارمندي كه مورد اعتماد قرار بگيرد، وفادار هم خواهد بود.