خلق ارزش از سرمایه های دانشی سازمان به عنوان مهمترین و پر بازده ترین منبع عصر حاضر در کسب موفقیت و دستیابی به اهداف سازمانی، مهم ترین دغدغه سازمان های پیشرو دنیا به شمار میآید. از جمله مهم ترین فعالیت های سازمان های سراسر دنیا در راستای هدایت فعالیت های دانش محور در جهت ارزش آفرینی از سرمایه های دانش، حضور در ارزیابی های سالانه جایزه سازمان دانشی برتر (MAKE: Most Admired Knowledge Enterprise) می باشد. الگوی ارزیابی سازمان دانشی برتر به درخواست ده ها سازمان پیشرو دنیا از موسسه تحقیقات مدیریت دانش محور و سرمایه فکری Teleos انگلستان و پس از تحقیقات و مطالعات گسترده موسسه Teleos بر روی بیش از 100 الگوی پیاده سازی عملیاتی مدیریت دانش محور در سازمان های موفق دانشی در سراسر جهان طی نزدیک به دو سال از 1996 تا 1998 میلادی تدوین گردید. این الگو با بیش از 150 شاخص معتبر عملیاتی که در هشت محور اصلی طراحی شده است حاصل تجمیع تجربیات و تلاش های صدها مدیر، متخصص و محقق حوزه مدیریت دانش محور سازمانی از سرتاسر دنیاست که با موسسه Teleos در این زمینه همکاری داشته اند.
با طراحی الگوی MAKE و با درخواست سازمان های مشارکت کننده در طراحی این الگو، موسسه Teleos با همکاری شبکه جهانی دانش KNOW Network از سال 1998 اقدام به برگزاری جایزه جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE: Most Admired Knowledge Enterprise) به صورت سالیانه در سراسر دنیا نمود. امروزه جایزه جهانی MAKE به عنوان بزرگ ترین و معتبرترین مرجع ارزیابی مدیریت دانش محور سازمانی از سال 1998 تا کنون هر ساله با حضور مستمر هزاران سازمان نظیرBP، Shell، World Bank، Siemens، Tata، Samsung، Nokia، Unilever، LG، Toyota، Ford، Honda، Apple، Google، Merck، Dow Chemical، Accenture، Dell، Deloitte، IBM،McKinsey ، Procter & Gamble، 3M، Sony، Citigroup، Microsoft، HP، Yahoo، POSCO، BMW، Nissan، Renault، Chevron، Schlumberger، Halliburton، Total، Intel، Telefónica، NASA و ... از 4 قاره و بیش از 100 کشور دنیا برگزار می شود و مهم ترین هدف آن هدایت سازمان های دنیا در مسیر خلق ارزش از دانش می باشد.
این جایزه به دنبال ارزیابی سازمان از منظر مدیریت دانش محور در کلیه ابعاد و فعالیت های سازمانی به منظور خلق ارزش برای ذی نفعان از طریق تبدیل دانش و سرمایه فکری به محصولات/خدمات است و در این مسیر با شناساندن جایگاه سازمان در میان سایر سازمان ها در حوزه مدیریت دانش محور به ارائه توصیه های عملیاتی مبتنی بر تجربیات سازمان های پیشرو به منظور ارتقای نگاه دانش محور و خلق ارزش از دانش در قالب گزارش های تحلیلی و کاملا محرمانه به سازمان ها می پردازد.
ارزیابی مدیریت دانش:
همان طور که گفته شد ارزیابی شرکت های کاندید یا متقاضی جایزه MAKE بر اساس 150 شاخص مورد ارزیابی قرار می گیرند که محور این ارزیابی بر موارد ذیل قرار دارد:
- ایجاد فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانش
- پرورش رهبران و کارکنان دانش محور
- نوآوری( تحقیق و توسعه، خلاقیت و طراحی محصول و ارائه راه حل / خدمات جدید)
- حفظ و ارتقاء سرمایه های فکری
- همکاری و اشتراک دانش در سطح جهانی( جهانی اندیشیدن)
- ایجاد یک سازمان یاد گیرنده
- مدیریت دانش مشتری و ذی نفعان
- تبدیل دانش شرکتی به ارزش افزوده