بیشتر تکنولوژی هایی که SD-WAN را می سازند، جدید نیستند و بیشتر به صورت یک پکیج با هم در فعالیت هستند. فروشندگان اینترنت، مجموعه ای از تکنولوژی های متفاوت را پیشنهاد می دهند و از فروش چند لینک به یک سایت و مکان شادمان هستند. مدیریت متمرکز یک WAN هم چیز جدیدی نیست. اما ترکیب این دو، به علاوه توانایی SD-WAN در به اشتراک گذاری پهنای باند شبکه بین لینک های WAN، یک بسته جدید شامل تمامی این اجزاء را با هم فراهم می کند.
بیشتر سازمان ها زیرساخت پیچیده ای برای شعب خود دارند که شامل روترها، کنترل کننده های مسیر در شبکه WAN، بهینه سازهای شبکه، فایروال ها و دیگر اجزاء شبکه است. اینها همگی گران هستند و پشتیبانی و مدیریت پیچیده ای دارند.
به طور کلی SD-WAN، روترهای قدیمی شعب شرکت ها و یا سازمان ها را در خود دارد. بیشتر سازمان ها فقط نیازمند یک سری اقدامات کوچک هستند. فروشندگان SD-WAN، چهار و یا 5 عدد از مهمترین قابلیت های آنرا با هم ترکیب کرده و آنرا یکی می کنند از جمله : انتخاب مسیر و هزینه کم.
استقرار و توسعه SD-WAN مربوط به کمپانی Redmond، شامل یک باکس از کمپانی VeloCloud است که در هر یک از شعب مجموعه، قرار گرفته است و تمام ترافیک شبکه، از طریق آن به بیرون هدایت می شود. SD-WAN ها یا به صورت یک نرم افزار که بر روی دستگاههای زیر ساخت اجرا می شوند، فروخته می شوند و یا به صورت ترکیب نرم افزار و سخت افزار، همانند SD-WAN های کمپانی VeloCloud.
برآورد Lerner به اینصورت است که یک SD-WAN می تواند حدود 2.5 برابر ارزان تر از معماری WAN سنتی باشد. یک WAN با 250 شعبه در معماری WAN سنتی، در طول 3 سال، هزینه ای معادل 1285000 دلار دارد اما با استقرار SD-WAN ، این هزینه به 452500 دلار کاهش می یابد. قابلیت استفاده از روترهای شبکه به همراه کاهش نیروی انسانی و کاهش زمان پشتیبانی، بزرگترین صرفه جویی در SD-WAN است.
بازار فروشندگان SD-WAN به چند حوزه تقسیم می شود: 1- فروشندگان همیشگی محصولات SD-WAN در حوزه سوئیچینگ و روتینگ. از جمله Cisco، HP، Huawei و Brocade.
2- کارشناسان و متخصصین بهینه سازی شبکه WAN که همواره محصولاتشان را در حوزه SD-WAN توسعه می دهند. از جمله: شبکه های Silver Peak، Riverbed و Talari.
3- استارت آپ های مربوط به SD-WAN از طرف شبکه های VeloCloud، CloudGenix و Cato.
4- فروشندگانی که تجهیزات قابل مدیریت مربوط به SD-WAN را ارائه می کنند، از جمله: AT&T، CenturyLink، Spring، Comcast Business. بعضی از فروشندگان هم از ادغام کمپانی ها با یکدیگر، بسیار ناراحت می شوند. به عنوان مثال، کمپانی سیسکو، در آوریل Viptella و کمپانی Riverbed، Ocedo را خرید.
این گسترش و توسعه سریع و آسان، مدیریت مرکزی و کاهش هزینه، SD-WAN را به عنوان یکی از گزینه های جذاب برای بسیاری از کسب و کارها تبدیل کرده است. در VMworld 2015 طبق تحقیقات کمپانی Riverbed، تنها 29% از 260 شرکت کننده در آن مراسم، پیگیر موضوع SD-WAN بودند که فقط 5% از آن تعداد، تصمیم به استفاده از SD-WAN گرفتند. از آن طرف، 77% از شرکت کنندگان، پیگیر SDN بودند که 13% آن را انتخاب کردند. Lerner می گوید که مشتریان SD-WAN، خرده فروشان و موسسات مالی و اعتباری بودند که هر کدام تعداد شعب بسیار زیادی در کسب و کار خود داشتند.
اکنون، سوالی که در اینجا مطرح می شود اینست که اگر SD-WAN اینهمه مزیت دارد، پس چرا بیش از این فراگیر نشده است؟ بسیاری از سازمان ها برای کنترل بر روی شبکه های LAN و WAN خود، از قوانین ASIC (که آنرا با شرایط سازمان خود تغییر داده اند) استفاده می کنند که دارای پروسه ها و سیکل های طولانی برای تغیرات است.
همچنین به نقل از لرنر، متخصصین و کارشناسان شبکه هم مخالف تغییرات هستند. به گفته لرنر، در حالیکه از لحاظ سخت افزاری، شرایط آماده برای آپگرید است، انتظار می رود که سازمان ها هر چه سریع تر به سمت SD-WAN بروند که این موضوع، می تواند یک پروسهی چند ساله باشد.