1- رتبه بندی پرسنل واحد
2- مشخص کردن اعضای اصلی تیم (تا 3 نفر) حضور در جلسه با ویژگی های اعلام شده(سایر پرسنل نیز در جلسه درون واحدی حضور دارند)
- داشتن روحیه کار گروهی
- توانایی ایجاد ایده ها و خلاقیت ونوآوری
- آشنایی اولیه با مفاهیم کیفی و ابزارهای کیفی
- دانش مختصر نسبت به روشهای حل مسأله
- آشنایی کامل به ویژگیهای کیفی محصول یا مشخصات الزامی خدمات
عوامل مهمي كه در اجراي خوب حلقه هاي كيفيت نقش دارند عبارتند از:
- فرهنگ و جو سازمان
- ارزشهاي مديريتي
- اجراي اهداف كاركنان
- برانگيختن انگيزهاي باطني
- درک كاركنان از توسعه قابليت هايشان به وسيله حلقه هاي كيفي و رشد در يك جنبه از توانايي هايشان
با توجه به اینکه فلسفه اصلی تشكيل حلقه هاي كيفي مشاركت كاركنان در بهبود و توسعه ساختار سازمان است، تشكيل حلقه هاي كيفي و فعاليت آنها بايد در زمينه هاي مختلف صورت پذيرد كه بعضي از آنها به شرح زير است:
- ايمني محيط كار
- كاهش زمان تحويل يا خدمات به مصرف كنندگان
- بهبود فرآيندهاي كاري
- بهبود استانداردهای کاری
- افزایش دانش کیفی شرکت
- افزایش دانش کیفی محصول
- بهبود در مدیریت
- بهبود روابط مشتری
- بهبود در محصولات و خدمات ارائه شده
- بهبود در روابط درون سازمان
- رضایت بیشتر مشتری
در واقع فعالیت حلقه های کیفی تنها کمک به افزایش سودآوری نیست بلکه از آن می توان به عنوان وسیله ای برای ایجاد تغییر در سازمان که منجر به بهبود روند کار و توانمندی افراد حتی در سطوح فردی نیز شود، استفاده کرد.
3-شناسایی و انتخاب موضوع/مشکل
4-آنالیز مشکل
5-ایجاد راه حل جایگزین(نیاز است مسئول تیم تسلط کامل به تکنیک های مهندسی کیفیت و خصوصا هفت ابزار کیفی را داشته باشد)
6-انتخاب بهترین راه حل
7-تهیه طرح اقدام
8-معرفی راه حل به مدیریت ارشد
حلقه کیفیت یک برنامه بسیار موثر و کم هزینه برای اجرای مدیریت کیفیت جامع(TQM) در سازمان می باشد، باید در نظر گرفت که حلقه کیفیت یک تلاش مقطعی و کوتاه مدت در سازمان نیست، بلکه یک روند طولانی و پیوسته است که در این جلسات بایستی مشکلات شناسایی، استراتژی ها تقویت و نظارت مستمر صورت پذیرد.